Turistika kolem Brna - Kolem prýglu (přehrady)

Má nejmilejší tůra. Může se to sice zdát, jako velká štreka, ale nejkratší okruh má jen něco málo přes 16km. Pro zdatnější zde je druhý, delší, který má něco málo přes 17km. Pokud chcete ještě víc, tak je tady třetí, který má 17,5km. Všechny tři okruhy mají své pro a proti, ale o tom se rozepíšu později.

Každý ze tří okruhů jsme začínali na zastávce „šaliny“ Přístaviště. Tímto směrem jezdí několik linek, takže se z centra Brna až k přehradě dostanete za pár minut. K samotné přehradě to už je jen pár kroků a pak už se stačí jen rozhodnout, na kterou stranu se vydáte. Můžete jít po žluté, směr Rakovec, nebo po červené, směr hrázi. Já šel všechny okruhy směrem na Rakovec. Přijde mi to jednodušší a lépe rozložená trasa. Mé doporučení tedy je, vydat se u kotvy vlevo, po žluté turistické značce, směr Rakovec.

Vzhůru ke studánce

Pokud se tedy vydáte u kotvy doleva, čeká vás krásná procházka kolem přehrady. Za zmínku určitě stojí socha sirky a pláž Rakovec, která nabízí nejen koupání, ale také půjčovnu šlapadel, paddleboardů, je zde také dřevěné molo, spousta místa pro válení se a celá pláž je zakončená Rybařskou baštou. Pokud ale chcete obejít přehradu, moc se nezdržujte a pokračujte dále po žluté přes cestu do chatové osady Rakovec, a dále do lesa. Pokračujte lesem stále po asflatce až úplně nahoru k Rýšové studánce. Tato část cesty je stále do kopce, ale les je krásný a tady už i docela klidný, protože sem se odhodlá už jen pár lidí pěšky. Zato cyklistů tu bývá dost, tak pozor na ně. Na cestě jsou sice retardery, ale některým to moc nevadí a fičí z kopce na plno. U studánky se rozhodně zastavte, zchlaďte se a v klidu se rozhodněte, kam budete pokračovat, protože právě tady se můžete vydat třemi směry. U studánky je posezení a mapa. Posezení je pořád plné, ale to nevadí na zemi u studánky je místa dost. :-D

Cesta ke studánce

Cesta od studánky

Zkouška modré trasy

První varianta je modrá trasa, tato je asi nejnáročnější, ale zároveň nejkradší. Vede jakoby dál rovně od studánky, krásnou stezkou mezi stromy. Buhuže,l ta se po chvíli změní na úzké prudké koryto, kudy při deštích stéká voda. Máte na výběr ze dvou variant, buď půjdete po dešti a budete si dávat pozor na bláto, nebo půjdete za hezkého počasí a budete si dávat pozor na cyklisty kteří tudy fičí z vrchu dolů, nebo funí zespodu nahoru.
Stezka je dost prudká, rozhodně není pro maminy s kočárky a já bych tam ani na to kolo nevlezl. Cestička vás zavede k Staré prádelně, kde najdete občerstvení a posezení. K hradu to už je pak jen pár kroků přes cestu.

Výzva zelené trasy

Druhá varianta je zelená trasa, ta je o něco lehčí než modrá, ale na několika místech vás může prověřit. :-) Pokud zvolíte tuto variantu, odbočte u studánky vpravo, čeká vás kousek stoupání, a pak krásná procházka lesní cestou, která vás zavede k oboře. Část této trasy vede listnatým lesem. Hlavně na jaře to tam dost klouzalo, ale pro zdatné horaly to nebude žádný problém. Problém by mohl nastat v poslední části, kdy jdete úzkou stezkou několik desítek metrů nad propastí. Odměnou za tuto statečnost vám bude krásný výhled na hrad a okolí. A podobně jako u modré varianty, na konci přejdete cestu a jste u hradu.

Krásná žlutá / zelená trasa

Poslední varianta je žlutá / zelená trasa, pokud se rozhodnete pro ni tak u studánky odbočte vlevo. Tato trase je sice delší, ale zato mnohem pohodovější. Od studánky procházíte krásným listnatný lesem po lesní cestě, ale tentokát nečekejte žádný sešup, ale pěkně mírný kopeček. Žlutá turistická trasa vás dovede až k rozcestí Vápenice, tady je důležité přejít na zelenou značku a pokračovat po ní dál k hradu. Takhle část je bohužel po asfaltce, takže na sebe dávejte pozor, auta tudy frčí co to jde. Po zelené trase pokračujte dál až k hradu. Po cestě narazíte na Kostelík Nanebevzetí Panny Marie. Na rozdíl od dvou předešlých tras, po této příjdete k hlavnímu vchodu hradu, takže buď jím můžete projít, nebo odbočit těsně před ním a sejít na parkoviště pod hradem.

Domů po červené

Od hradu to už je jednoduché, ale neméně krásné. Vydejte se kolem hlavní cesty po červené značce, přes most pro pěší, který mimochodem také stojí za zmínku, protože je docela hezký a hlavně vám ušetří několik dalších kilometrů. Za mostem se vydejte doprava a právě zde začíná cesta zpět. Po červené turistické značce se dostanete zpět na přístaviště. Po cestě vás čeká nově zrekonstruovaná stezka nad přehradou, několik příležitostí k odpočinutí u vody a spousta krásné cesty lesem. Většinou se zde jde po asfaltce, až na pár výjimek, které po deštích jsou … takové zajímavější řekněme. :-D
Že se blížite k cíli poznáte podle chatové oblasti, několika hospůdek a také tím že přejdete samotnou hráz. Pak už to je jen pár kroku zpět k zastávce šaliny… Gratuluji, právě jste obešli Brněnskou přehradu. :-)

Kostelík Nanebevzatí Panny Marie

Alternativy

Popsal jsem sice několik variant, jak obejít přehradu, ale to není rozhodně vše. Vše se totiž změní, když začne parníková sezóna. V tu chvíli totiž můžete jít třeba jen k hradu a zpět se svézt, nebo se svéut k hradu a od něj se projít zpět. Můžete nastoupit někde po cestě, nebo si to nakombinovat úplně podle sebe. Všechny důležité informace najdete na stránkách Brněnské přehrady.