Island: vodopády, vodopády a vodopády

předchozí díl, o posledním dnu v Akureyri a jak jsme jeli na jih, nejdete zde

Ráno na ovčí farmě bylo skvělé. V klidu jsme se probudili, venku bylo trošku pod mrakem, ale bylo docela fajn. Zašli jsme si na snídani a dva hrnky kafe. Pomalu jsme se sbalili a vyrazili na cestu. Dneska jsme měli v plánu Diamond beach a vodopády Svartifoss, Skógafoss a Seljalandsfoss.

Diamond beach a další vodopády

Naší první zastávkou byla diamantová pláž. Což je krásná písčitá pláž plná ledových ker. Tyto kry se pomalu odlamují z ledovce a přes zátoku vyplouvají do moře. Tam je slaná voda dokonale vyleští a příliv je vyplaví zpátky na břeh. Je to fakt něco, myslím že toto nikde jinde nenajdete.

Luki u cedule „Zákaz vstupu na led“

Andrejka na ledu

Celé místo je rozděleno na dvě strany. Na zátoku, kde jsou vidět plující kry, a když máte štěstí tak uvidíte i lachtany. Druhá strana je samotná pláž.
My jsme prošli obě strany a bylo to fakt něco. Zátoka je trochu klidnější, moc turistů tam nebylo. Lachtani tam sice byli, ale daleko. Druhá strana, s pláží, už je více navštěvovaná. Holt, už se blížíte k civilizaci a jde to vidět.

Diamond beach

Diamond beach najdete zde

Andrejka u Svartifoss čeká až dofotím

Diamantová pláž byla boží, ale my už sedíme v autě a pokračuje dál k naším dnešním první vodopádů. Svartifoss, jsou vodopády kousek dál po cestě. A tady už to začíná být vážné. Parkoviště plné aut a autobusů, velké informační centrum se suvenýry, kemp, vyzděné záchody a tekoucí voda, síla. :D Nakoukli jsme do mapy a zjistili, že k vodopádům vede stezka a jsou to nějaké dva kilometry. Zrovna nám vysvitlo sluníčko, tak jsme se rozhodli, že se projdeme. Stezka je dobře značená a po cestě na nás čekaly další výhledy a vodopády, stálo to za to.

Svartifoss

Po necelé hodině chůze, přicházíme k vodopádům a jsou fakt žůžo. :) Našli jsme tam i info ceduli, jak vlastně tyhle útvary vznikl a z čeho jsou tvořené. Dolu k vodopádům vede z vyhlídky, už jen úzká cestička. No, když už jste nahoře, tak si tam sejděte. :D My to udělali. Dole u vodopádů je sice zábradlí, že se tam asi nesmí lézt. Nicméně, všichni byli až u vody za zábradlím, včetně nás. Andrejka si lehla na kámen, takže měla vše pěkně na očích. Já vytáhl foto výbavu a začal si hrát… Ještě že Andrejka ležela, myslím že i na chvíli usnula, holt, focení nějaký ten čas zabere. :D
Hned jak jsem byl s výsledkem spokojený, sešli jsme zpět na parkoviště, občerstvili jsme se a vyrazili dál.

Vodopády Svartifoss najdete zde, cestu k nim od parkoviště najdete zde

Skógafoss

Další vodopády byly Skógafoss, u těchto nám zase začalo pršet, prostě Islandské počasí, :D takže jsme nikam moc nelezli a jen jsme se na ně koukli zespoda. Nicméně, nahoru vede asi tisíc schodů, takže pokud se chcete kouknout zhora…
Dole jsme potkali indický pár, který měl asi čerstvě po satbě, který se šel k vodopádům fotit. No, byla nám zima i za ně. Frajer v obleku, holčina v šatech a štrachali si to přímo pod vodopády… My byli od nich dobrých 300 metrů a byli jsme docela mokří, ale oni se toho nebáli a vlezli skoro až pod ně. Trochu šílenci, ale fotky to musel být krásné. :P

Vodopády Skógafoss najdete zde

Naší poslední dnešní zastávkou byly známé vodopády Seljalandsfoss. Na tyhle vodopády jsem se opravdu těšil. Jsou to totiž ty, za kterými se dá projít.

Seljalandsfoss

Asi jsme měli štěstí, ale zrovna od vodopádů odcházel školní zájezd, takže za vodopády byl klid, když pomineme tisíc litrů vody které tam padají. :D Od parkoviště to je kousek, ale připravte se na to, že budete mokří a to docela dost. Nám zrovna foukalo, takže jsme byli jak ve sprše. Jediné štěstí bylo, že už jsme jeli na ubytování.

Isladnský koník

Andrejka a obří Puffin

Dnes jsme byli ubytování v Ocean Beach Apartments ve městě Stokkseyri, které leží už docela kousíček od Reykjavíku. Je to další levné ubytování, které nás dva vyšlo na 81€ na dvě noci. Ubytování zde probíhá pomocí self-checking, takže jsme dostali kód od dveří, číslo pokoje a místo kde najdeme klíče. Tyto apartmány nabízí docela dost pokojů. A i přesto, že ubytování bylo levné, tak tam první noc byly obsazeny dva pokoje a druhou noc jen jeden a to náš. :D

Ubytování v Ocean Beach Apartments najdete zde

Další levné ubytování ve městě najdete zde

Další den, další vodopády

Náš poslední den na Islandu jsme strávili na západu od Reykjavíku. Vydali jsme se prozkoumat pár dalších míst z takzvaného Golden Circle

Gulfoss

První zastávkou byl Gulfoss. K vodopádům se dá dojet autem a z parkoviště to je k nim jen pár kroků… tady už vládne líný turismus. Vodopády to byly krásné, ale po tom, co jsme už viděli nám přišly docela suché. Navíc, bylo dosela hnusně a byla nám kosa. Takže jsme na ně koukli a vydali se zase na cestu. Nedaleko od vodopádů se nachází slavný Geysir, který prý svou velikostí dal jméno všem ostatním gejzírům.

Vodopády Gulfoss najdete zde

U parku s gejzíry se nachází velký obchod se suvenýry, restaurací a snad i hotelem, nebo co. No, to už bylo na mně moc, ale aspoň tam měli celkem velké parkoviště. Celý park není moc velký a dá se v něm krásně projít mezi několika malými gejzíry a bahenními sopkami až na konec, kde se nachází dva velké gejzíry. Jeden menší, který vystřeluje pravidelně a jeden větší, který vystřeluje náhodně, podle sopečné činností v celé oblasti. Může se stát, že vychrlí vodu jednou za 5 hodin, nebo jednou za 40 let. Na ten menší jsme si počkali a to hned několikrát, chrlil vodu tak jednou za cca 7 minut a byla to pěkná podívaná.

Park s gejzíry najdete zde

Geysir

Kerid

Když jsme se dokochali, vrhli jsme se do giftshopu, aby jsme se ohřáli, jak jinak. :D Je obrovský a drahý, ale i tak si tam nějaké drobnosti vybíráme.
Naši poslední, ryze Islandskou, zastávkou byl kráter Kerid. Kráter se dá po obvodu celý obejít a dá se taky sejít k jezeru, které v něm vzniklo. My se rozhodli pro procházku kolem. Vyhlídky jsou famózni, protože jdete opravdu po hraně kráteru. Navíc, kráter hraje snad úplně všemi barvami a ty které chybí doplnilo jezero. Kráter najdete po cestě k vodopádům Gulfoss a gejzírům.

Sopečný kráter Kerid s jezerem najdete zde

Úplně poslední zastávka na Islandu byla v jednom ze dvou KFC, která jsou na ostrově. :D Měli jsme hlad a chtěli jsme oslavit úspěšný výlet, tak co. :P Odtud jsme se už jen vydali zpět na ubytování, sbalili jsme se, nachystali jídlo na cestu a druhý den ráno vyrazili na letiště.

V příštím, posledním, článku z Islandu vám řekneme, kolik nás co stálo, ukážeme vám videjko a dáme vám pár posledních tipů, prostě takový souhrn.