Před prázdninami jsme se s Lukym rozhodli, že zajedeme navštívit kamarády do Amsterdamu. Původní plán byl takový, že to stihneme ještě během letních prázdnin, než mi začne škola, ale jako vždycky realita byla jiná. Nenašli jsme jediný víkend, který by všem vyhovoval, a tak jsme nakonec jeli na přelomu září a října. Já u nich ještě nebyla, ale Luky tam jezdí pravidelně, takže jsem nechala všechno na něm.
Lavička (Amsterdam)
Odlet jsme měli z Prahy v pátek 28. září. Vzhledem k tomu, že byl státní svátek koupili jsme lístky na vlak bez místenky, v domnění, že o státním svátku přece nikdo nikam nepojede. To jsme se ale přepočítali. Vlak totiž jel ze Žiliny, a všichni slovenští důchodci jeli do Česka strávit den volna s příbuznými. Cestu tam, která měla původně trvat necelé 3 hodiny, ale protože české dráhy mají čas byla nakonec dlouhá tři a půl hodiny, které jsme strávili v přeplněném kupéčku, kde jsme se střídali v sezení, protože jinak bychom si museli sedět navzájem na klíně.
Levné letenky můžete chytit u easyJet levné letenky Praha – Amsterdam
Aplikace Můj vlak od Českých drah pro pohodlný nákup jízdenek z mobilu
Na hlavní nádraží, jsme dojeli přesně ve chvíli, kdy autobus na letiště odjížděl (nebo to tak alespoň mělo být podle jízního řádu). Řekli jsme si, že když máme čas, koupíme lísky v okýnku na nádraží, a ne až v autobuse jako vždycky. Luky se rozhodl koupit rovnou 4 lístky, dva na cestu tam a dva na cestu zpátky. Paní v okýnku ho špatně pochopila a dostali jsme jednotnou jízdenku, směr letiště, pro 4 lidi. Tak co už že, ale mi to nedalo a přiměla jsem ho vrátit se a vysvětlit paní, co jsme doopravdy chtěli. Sice nám celkem ochotně lístek vyměnila, ale vyslechli jsme si pětiminutovou přednášku o tom že lístky v autobuse se nekupujou už rok, i když je tam Luky před půl rokem kupoval. Zároveň jsme zjistili, že koupit si lístky na nádraží je mnohem levnější. Za lístek, který se VÁŽNĚ DÁ koupit normálně přímo v autobuse, kde za něj dáte 60Kč za jednu cestu (nádraží – letiště, nebo letiště – nádraží), ale my jsme platili něco kolem 150Kč za lístek pro dva na cestu tam a zpátky. No celý tento proces od příjezdu na nádraží po koupení správného lístku trval asi tak 10 minut. Došli jsme před nádražní budovu, s tím, že stejně za chvíli pojede další spoj na letiště a on už tam stál. Protože, hádejte kdo provozuje tyto autobusy....... České dráhy, takže tam stál ten bus, co už měl být dávno pryč. Desetiminutové zpoždění u ČD je vlastně nulové zpoždění .
Jízdní řád Airport Express, na který se „dá spolehnout.“
Jak je to podle ČD s cenou autobusu najdete zde
Nacpali jsme se do autobusu, který má obvykle vevnitř vyhrazený prostor na kufry, jenže tenhle neměl Asi se někomu jízda na letiště v nízkopodlažním autobuse nezdála dost dobrodružná, když si to řidič fičí rozhodně vyšší než povolenou rychlostí úzkými uličkami Prahy, protože jeho původní trasa je rozkopaná, proto se rozhodli že to cestujícím mačkajícím se na sebe zpestří lítajícími kufry a náhodným nevyžádaným tělesným kontaktem s neznámými lidmi, při prudkém brzdění. Jestli máte někdo problém se sbližováním, vřele doporučuji. Na letišti už to byla pohodička. Poprvé v životě jsem vystoupila u terminálu ze kterého jsme měli letět, což se mi do té doby nikdy nepovedlo, a pokaždé jsem přecházela celé letiště a modlila se ať to opravdu odněkud letí. A drobné problémy, jakože přesunuli vstup k bránám, což jsme zjistili jen náhodou, už nebyly ničím udivujícím
Z Terminálu 1 se lítá do zemí mimo Schengenský prostor
Z Terminálu 2 se lítá do zemí v Schenegenském prostoru
Bacha, některé státy nejsou součástí EU, ale jsou v Shengenském prostoru a naopak
Do Amsterdamu jsme doletěli kolem půl jedenácté večer. Chtěli jsme co nejrychleji stihnout autobusu k přátelům, a tak jsme proběhli letištěm (ani jsem se nestihla svézt na jezdícím pásu, který tam mají přes dlouhou chodbu, aby se chudáci lidičkové nenachodili) a hrnuli se rychle k automatu na OV chipkarty, které se používají na vnitrostátní dopravu, něco jako ODISky v Ostravě. U nejbližších automatů bylo samozřejmě plno, tak jsem popošli, k těm kousek dál, v domnění, že tam nikdo nebude a nebyl. Problém byl, že tyto automaty byly pouze na dobíjení peněz na kartu, kterou jsem neměla. Tak jsme se vrátili, vystáli frontu u správných automatů, koupili kartu, nabili na ni peníze a pokorně počkali na další spoj.
Automaty pro OV chipkarty jsou dvoje, jedny pouze pro dobíjení kreditu (menší) a druhé které dokáží karty také vydávat (větší)
Pokud jste v Holandsku jen jednorázově nevyplatí se kupovat OV chipcard, ale jednotné jízdenky na každý spoj, buď v okýnku na nádraží nebo přímo v autobuse.
Poslední cesta kterou jsme absolvovali, byla asi půlhodinová projížďka přes půl Amsterdamu. Vzhledem k tomu, že byla tma, holandskému hlášením v autobuse jsme nerozuměli a monitor s názvy zastávek nefungoval, rozjel Luky mapy na mobilu, aby věděl, kdy máme vystoupit. Bylo už pozdě, po celodenním cestování mě bolela hlava a cinkání v autobuse, pokaždé když chtěl někdo vystoupit, mi moc nepřidávalo. Poslední kapka byla, když mi Luky na mapách ukázal, že už jen odbočíme a po dvou zastávkách vystupujme a autobus odbočil… jenže na druhou stranu. Proběhlo mi hlavou, že tohle už řešit nehodlám, a že je mi jedno jestli to budu muset dojít, nebo spát pod mostem. Nakonec se ukázalo, že se spravuje cesta a autobus to jen objížděl z druhé strany. Ze zastávky, díky bohu správně zastávky, jsem to měli už jen kousek a já byla šťastná když jsem si konečně mohla jít lehnout.
Vnitrostátní dopravu v Holandsku zajišťuje GVB
Na Stránkách GVB lze najít jízdní řády (stejně „přesné“ jako u nás), ceny jízdného a další informace o dopravě